Impotriva cuvintelor

de Nichita Stanescu

I

Ah, cuvintele, tristele,
ele curg in ele insele,
desi sensul lor este static.

Ce tragedie cuvantul " iubito " !
Dupa litera " I " urmeaza litera " U " ,
dupa litera " B " , litera " I " ,
apoi " T " , apoi " O " …

Si asta-i ca si cum ar trece un timp
intre " I " si " O " ,
desi " Iubito " nu are timp,
ci este tot si dintr-o data.
Sau nu: a fost… Sau nu: va fi
sau este pur si simplu.

II

Prima litera a oricarui cuvant
se afla-n trecut, –
ultima litera – de asemeni,
Numai trupul cuvantului
e in prezent.

" Iubito, iubito, iubito… "
Uita-te la mana mea
pe care o tin impodobita cu un pahar.
Acum e sus,
acum langa chipul meu,
acum, pe masa, paharul gol.

" I " , – a fost sus, " U " , – langa chipul meu
" B " , – se afla acum pe masa, gol.
Va urma din nou " I " ,
langa chip il voi tine pe " T " , si
iarasi " O " va sta pe masa, singur şi gol…

Iubito, tu,
viata mea despre care
nu pot striga
decat lucruri ale trecutului, –
viata impodobita cu sunete
care-ndata ce sunt
au si fost…

III

Cuvintele – tristele
jumatate Timp – jumatate lucruri,
atat de multe incat
nelamuresc timpul,
atat de timp
incat adumbresc lucrurile.

Cuvintele
pesti abisali,
numai sub stratul de lucruri exista.

Cum le scoti in afara
in timp,
explodeaza.

Jalnica, trista explozie –
incat imi vine sa strig:
" iubito " , " iubito "
ramai inainte-mi, iubito;
lasa-mi cuvintele sa se izbeasca de tine
ca sa se intoarca la mine.

Tu esti cerul gurii mele
si daca
ai sa razi
si-ai sa-mi spui ca ai chip
si faptura cu brate,
am sa-ti spun: nu-i nimic,
eu nu am nici faptura, nici chip…

IV

Cuvintele – tristele,
numai daca se lovesc de ceva,
numai daca le apasa ceva
exista.

Cuvintele
nu au loc decat in centrul lucrurilor,
numai inconjurate de lucruri.

Numele lucrurilor
nu e niciodata afara.

Si totusi,
cuvintele, tristele,
inconjoara cateodata timpul
ca o teava, apa care curge prin ea.

… ca si cum ar fi lucruri,…
oho, ca si cum ar fi lucruri …

V

Iubito, mai bine
ti-as aseza o ramura in brate.
( Numai timpul are timp
si nicicand
nu-si intrerupe cresterea nefinita… )

Cuvintele, lasele,
ele singure se ucid pe ele,
numai ele se pot nega
pe ele insele,
numai ele, nelinistitele,
se neaga tot timpul unele pe altele,
se ucid
numai intre ele, pentru dreptul
intaiului nascut,
tot timpul si tot lucrul,
unele pe altele.

Niciodata un copac
n-a ucis un copac, –
Niciodata o piatra
n-a depus impotriva pietrei
marturie.

Numai numele copacului ucide
numele copacului
numai numele pietrei
ucide, depunand marturie
despre numele pietrei…

Iubito, iubito
pururi fara de nume, iubito.

Lasă un răspuns

